031-33926📞

ترخیص کالا از گمرک بندرعباس

اگر تاجر هستید و در امور واردات و صادرات کالا فعالیت دارید حتما با بندر عباس و بنادر تجاری آن آشنا هستید. در این مقاله قصد داریم شما را با این بنادر بیشتر آشنا کنیم و مراحل مختلف ترخیص کالا از گمرک بندرعباس را به طور کامل برای شما توضیح دهیم. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید چراکه دانستن این اطلاعات کمک بسیار زیادی در زمینه تجارت به شما خواهد کرد.

فهرست مطالب

 

گمرک  شهید رجایی بندر عباس

از ویژگی هایی که باعث شهرت و اهمیت بندرعباس شده است وجود بنادر بزرگ تجاری در این شهر است. گمرک باهنر و گمرک شهید رجایی دو گذرگاه گمرکی مهم در بندرعباس هستند که سالانه حجم بالایی از واردات و صادرات از این دو بندر به کشور صورت میگیرد. موقعیت جغرافیایی بسیار مناسب بندر عباس و گذرگاه های گمرکی آن باعث شده است تا بسیاری از تجارت های بین المللی از طریق این گمرک صورت بگیرد. همچنین علاوه بر تاجران ایرانی، کشتی های خارجی نیز تمایل زیادی به بارگیری در این بنادر دارند. ترخیص کالا از گمرک بندرعباس یا گمرک شهید رجایی و گمرک باهنرکه از بزرگ ترین پایانه های گمرکی در کشور است نیازمند طی کردن یک سری مراحل هستند. در این مقاله سعی کردیم تا جزئیات این مراحل را برایتان ذکر کنیم تا با اطلاع از آنها ترخیص کالا از گمرک بندرعباس را آسان تر و سریع تر به انجام برسانید.

ترخیص کالا از گمرک  شهید رجایی بندر عباس

برای ترخیص کالا از گمرک بندرعباس لازم است تا مراحل آن را به درستی و به ترتیب پشت سر بگذارید. اما سعی کنید همیشه قبل از شروع این مراحل تمام جوانب آن از جمله هزینه ترخیص کالا از گمرک بندرعباس، نوع کالا هایی که از این گمرک اجازه ترخیص دارند، نحوه عملکرد گمرک و مراحل ترخیص کالا از شهید رجایی بندر عباس را در نظر داشته باشید تا در طول مسیر ترخیص به مشکل بر نخوردید. ترخیص کالا از دو بندر شهید رجایی و باهنر در بندرعباس به یک شیوه و با مراحل یکسانی انجام می پذیرد و تفاوتی ندارد که قرار است از کدام بندر کالای شما ترخیص شود. در عنوان بعدی مراحل ترخیص کالا از گمرک بندرعباس را مطالعه کنید.

 

مراحل ترخیص کالا از گمرک بندرعباس

برای ترخیص کالا از پایانه های گمرکی بندرعباس لازم است تا مراحل زیر را با دقت کافی و به طور دقیق انجام دهید تا در نهایت بتوانید کالا و بار خود را از گمرک خارج کنید.

 

  • ثبت اظهارنامه؛ در قدم اول لازم است تا با وارد شدن به سامانه گمرک بندر عباس یا سامانه گمرکی کل کشور به نشانی https://irica.gov.ir/ فرم اظهارنامه را با دقت پر کنید. قسمت های مختلف این فرم شامل مشخصات صاحب کالا، مشخصات کالا و حقوق ورودی است. صحت حقوق ورودی که در این فرم وارد می کنید از اهمیت بالایی برخوردار است. در صورت هر گونه مغایرت در وارد کردن حقوق ورودی مستلزم به پرداخت جریمه خواهید شد. بنابراین به دلیل اهمیت این موضوع لازم است تا در پر کردن فرم اظهارنامه در سامانه EPL یا همان سامانه گمرکی کشور برای ترخیص کالا از شهید رجایی بندر عباس ، از یک فرد متخصص در این زمینه کمک بگیرید. بعد از پرکردن فرم اظهارنامه سامانه گمرک بندرعباس یک کد تحت عنوان شمار عطف و یک سریال برای بار شما صادر می کند. لازم است از صفحه حاوی این اطلاعات پرینت تهیه کنید و نزد خود نگه دارید.

 

 

  • احراز هویت کالا؛ در این مرحله کارشناسان گمرک اطلاعات ثبت شده در سامانه گمرکی را با مشخصات کالا و صاحب آن مطابقت می دهند و محموله را احراز هویت می کنند.

 

 

  • تعیین مسیرگمرکی؛ در مقاله مربوط به مراحل ترخیص کالا شما را با مسیر های مختلف گمرکی آشنا کردیم که هرکدم از آنها چیست و با قرار گرفتن بار در آن مسیر چه اتفاقی خواهد افتاد. اما بطور خلاصه، بعد از احراز هویت کالا برای آن یک مسیر گمرکی تعیین می شود. اگر کالا در مسیر سبز گمرکی قرار بگیرد نیازی به بررسی و کنترل توسط کارشناسان گمرک ندارد. اما کالا های قرار گرفته در دو مسیر زرد و قرمز لازم است تا توسط کارشناسان خبره گمرک بررسی و بازبینی شوند.

 

 

  • تهیه مدارک و گرفتن مجوز؛ برای ترخیص کالا از گمرک بندرعباس لازم است تا صاحب کالا یک سری مدارک را جمع آوری کند و در اختیار گمرک کشور قرار دهد. حالا با توجه به نوع کالا باید سازمان های مختلف باید مدارک ارائه شده را بررسی کنند و برای آن گواهی صادر کنند. مثلا سازمان استاندارد با بررسی ویژگی های کالا برای آن گواهی استاندارد صادر می کند. بعد از اینکه کالا توسط همه بخش ها از جمله؛ قرنطینه، بهداشت و … مورد بررسی قرار گرفت گمرک مجوز را برای انجام مراحل بعدی به صاحب کالا خواهد داد.

 

  • پرداخت هزینه گمرکی؛ کارشناسان گمرک بعد از تایید مدارک و گواهی های مختلف کالا، هزینه ترخیص کالا از شهید رجایی بندر عباس را برای صاحب کالا تعیین می کنند. تعرفه گمرکی برای کالا های مختلف متفاوت است و با توجه به ویژگی های کالا و نوع آن تعیین می شود. صاحب کالا برای ترخیص کالای خود از گمرک بندرعباس موظف به پرداخت این هزینه خواهد بود. در ادامه بخش های مختلف هزینه ترخیص کالا از گمرک بندرعباس را به طور کامل بررسی خواهیم کرد.

 

 

  • دریافت فیش سبز گمرک؛ بعد از پرداخت تعرفه های گمرکی توسط صاحب کالا، گمرک یک سند برای ترخیص کالا با صدور یک فیش تحت عنوان فیش سبز گمرک به وارد کننده ارائه می کند. صاحب کالا با این فیش می تواند برای مرحله بعدی یعنی مراجعه به انبار داری اقدام کند.

 

 

  • مراجعه به انبارداری و اخذ مجوز بارگیری؛ در این مرحله صاحب کالا باید با مراجعه به انبارداری گمرک و پرداخت هزینه های حمل و نقل مجوز بارگیری را از مسئول انبار دریافت کند.

 

 

  • ترخیص کالا از گمرک؛ مسئول انبار یک قبض به نام بیجک برای کالای شما صادر می کند که در آخرین مرحله یعنی ترخیص کالا باید مهر خروج روی این قبض بخورد. همچنین فیش سبز کالا نیز برای خروج از گمرک لازم است. بعد از ترخیص کالا از گمرک بندرعباس می توانید کالای خود را از گمرک خارج کنید و به بر اساس مقصد تان یکی از مسیرهای زمینی، هوایی یا ریلی را برای جابجایی  آن انتخاب کنید.

مدارک موردنیاز برای شهید رجایی بندر عباس

در مقاله ترخیص کالا از گمرک بازرگان به مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا اشاره کردیم. مدارک لازم برای ترخیص کالا از گمرک بندرعباس نیز همان مدارک است که این قسمت به طور مختصر به آن اشاه می کنیم.

  • مدارک شناسایی صاحب کالا که شامل؛ اصل و کپی کارت ملی و اصل و کپی کارت بازرگانی است.
  • اگر صاحب کالا برای خود نماینده ای جهت انجام مراحل ترخیص کالا از شهید رجایی بندر عباس تعیین کرده است لازم است تا مدارک شناسایی نماینده شامل؛ اصل و کپی کارت ملی، وکالت نامه محضری، کپی وکالت و معرفی نامه برای گمرک نیز ارائه شود.
  • بارنامه کالا
  • قبض های مربوط به انبار و بیجک
  • پیش فاکتور
  • گواهی از مبدا
  • پکینگ لیست
  • گواهی ثبت سفارش
  • بیمه نامه
  • مجوز های اخذ شده از سازمان های مختلف برای کالا
  • گواهی استاندارد ترخیصیه

برای اخذ برخی از این مدارک لازم است تا به سامانه گمرک بندرعباس مراجعه کنید. همچنین در برخی از مراحل ترخیص کالا نیاز است تا هزینه ترخیص کالا از شهید رجایی بندر عباس را برای اخذ مجوز های گوناگون پرداخت کنید. توجه به این نکات؛ پیش بینی برای پرداخت هزینه ها و آشنایی با سامانه های گمرکی باعث طی شدن سریع تر مراحل کار شما خواهد شد.

 برای آشنایی بیشتر با این موارد می توانید با تهیه دوره های آموزشی موجود در این زمینه دانش تجارتی خود را افزایش دهید تا متحمل خسارت نشوید. همچنین آموزش دیدن برای تجارت، صادرات و واردات باعث افزایش علم و سرعت عمل شما در این زمینه خواهد شد. تیم قوی و متخصص همیار تجارت اسپادانا علاوه بر دادن مشاوره به شما در زمینه ترخیص کالا از گمرک بندرعباس، با ارائه دوره های آموزشی صفر تا صدی خود علم شما در تجارت را بالا می برد. شرکت همیار تجارت اسپادانا با تجربه ای که در حیطه ترخیص کالا دارد می تواند به شما کمک بسیار زیادی در این زمینه بکند. کافیست با مراجعه به وب سایت این شرکت با حیطه کاری آن بیشتر آشنا شوید و پاسخ بسیاری از سوالات خود را در این وب سایت بیابید.

مزایای ترخیص کالا از شهید رجایی بندر عباس

همانطور که اشاره کردیم گمرک شهید رجایی از بنادر بسیار مهم و تجاری بندرعباس است. این بندر با دارا بودن یک سری ویژگی ها توانسته است یک قطب مهم برای تجارت و واردات در ایران باشد. بسیار از تجار برای حمل کالا های خود از این بندر استفاده می کنند. و میتوان گفت بندر شهید رجایی واقع در بندرعباس از محبوب ترین بنادر برای تجار ایرانی و خارجی می باشد. در این قسمت شما را با مزایایی که ترخیص کالا از گمرک شهید رجایی بندرعباس دارد بیشتر آشنا می کنیم.

 

  • وسعت بسیار زیادی گمرگ شهید رجایی بندرعباس باعث میشود تا کشتی هایی با اندازه های بزرگ بتوانند در اسکله این بندر به راحتی پهلو بگیرند و مراحل تخلیه بار خود را انجام بدهند. این یک مزیت مهم برای هر بندر تجاری محسوب میشود.
  • گمرک شهید رجایی به دلیل دسترسی از نقاط مختلف به آب های آزاد جهان، امکان دسترسی به شبکه های بین المللی حمل و نقل را دارد.
  • فاصله کم گمرک شهید رجایی با جزایر تجاری مانند کیش و قشم امکان واردات کالاهای مقرون به صرفه و با کیفیت را از کشور های حوزه خلیج فارس به ایران آسان تر کرده است.
  • این گمرک به دلیل محبوبیت نزد تجار ایرانی و خارجی سالانه حجم بالایی از واردات و صادرات را به خود اختصاص می دهد.
  • داشتن تجهیزات و امکانات برای حمل، نگهداری و باربری کالا ها نیز از دیگر مزیت های ترخیص کالا از گمرک بندرعباس یا همان گمرک شهید رجایی میباشد.

 

 

هزینه ترخیص کالا از گمرک بندرعباس

ترخیص کالا از گمرک بندرعباس مستلزم پرداخت یکسری هزینه ها از طرف صاحب کالا میباشد. بنابراین بهتر است قبل از شروع فرآیند ترخیص کالای خود با هزینه ترخیص کالا از گمرک بندرعباس آشنا شوید تا در نهایت برای پرداخت این هزینه ها دچار مشکل نشوید.

  1. حقوق گمرکی مهمترین بخش هزینه های گمرکی است. حقوق گمرکی در واقع 4 درصد از ارزش کالا است که باید به عنوان عوارض توسط صاحب کالا به سازمان گمرک کشور پرداخت شود.
  2. هزینه های مربوط به اخذ گواهی استاندارد؛ به ازای هر 100 یورو 8 یورو میباشد.
  3. هزینه صدور بیجک یا همان برگه ترخیص انبار داری
  4. هزینه ثبت سفارش؛ به ازای هر 1000 یورو 5 یورو میباشد.
  5. هزینه دریافت و مالیات برای کارت بازرگانی
  6. هزینه مربوط به کارگران برای بارگیری و تخلیه بار
  7. هزینه های فرعی مثل؛ پرینت، قبض انباداری و…

برای بررسی و برآورد این هزینه ها لازم است تا با یک فرد متخصص در این زمینه مشورت کنید تا احتمال خطا در این محاسبه کمتر باشد.

 

چه کالا هایی اجازه ترخیص از شهید رجایی بندر عباس را دارند؟

کالاهایی که اجازه ترخیص از این گمرک را دارند شامل موارد زیر هستند؛

  • خودرو
  • تجهیزات نظامی
  • انواع لوازم خانگی
  • مواد غذایی
  • تجهیزات ساختمان سازی
  • انواع شیرآلات ساختمان
  • فرش های ماشینی
  • ماشین آلات مختلف برای راه سازی
  • تجهیزات و دستگاه های پزشکی
  • لوازم آرایشی و بهداشتی

اگر کالای شما شامل این لیست است، می توانید برای ترخیص کالا از شهید رجایی بندر عباس اقدام کنید.

در صورت نیاز به مشاوره در زمینه ترخیص کالا از شهید رجایی بندر عباس به کجا مراجعه کنیم؟

اگر در حال حاضر قصد ترخیص کالای خود از بنادر شهر بندرعباس را دارید اما هنوز نمی دانید باید کار را از کجا شروع کنید. بهتر است با مشورت با یک مشاوره یا تیم متخصص در این زمینه مشکلات و ابهامات خود را برطرف کنید. پیشنهاد ما به شما شرکت همیار تجارت اسپادانا است. این شرکت علاوه بر تجربه بالا در زمینه ترخیص کالا از شهید رجایی بندر عباس ، با تولید دوره های آموزشی، مشورت در زمینه ترخیص کالا از گمرک و همچنین واردات مواد اولیه کارخانه ها حتما همیار خوبی برای پیمودن مسیر ترخیص کالا از گمرک بندرعباس برای شما خواهد بود. با مراجعه به وب سایت این شرکت بیشتر با جزئیات فعالیت های این مجموعه آشنا خواهید شد. همچنین می توانید با برقراری ارتباط از طریق راه های ارتباطی موجود در وب سایت با مشاوران متخصص و کار بلد این مجموعه در ارتباط باشید.

سوالات متداول ترخیص کالا از گمرک بندر عباس

بندرعباس دارای دو بندر شهید رجایی و باهنر است. این دو بندر به عنوان دو گمرک مشهور در بندرعباس فعال اند.

برای ترخیص کالا از گمرک بندرعباس لازم است تا مراحل آن به درستی و به همان ترتیبی که در عنوان” مراحل ترخیص کالا از گمرک بندرعباس” ذکر کردیم انجام شود.

این هزینه باتوجه به فاکتور های مختلفی که ذکر کردیم تعیین میشود. هزینه ترخیص کالا از گمرک بندرعباس توسط گمرک کل کشور تعیین شده و صاحب کالا ملزم به پرداخت آن خواهد بود.

سوالات متداول همیار تجارت

مشتاقانه منتظر دریافت نظرات شما دوستان عزیز هستیم

باید وارد شوید تا بتوانید نظرات خود را ارسال نمایید.

رفتن به بالای صفحه