دریافت شماره کوتاژ از گمرک

 دریافت شماره کوتاژ از گمرک یکی از اقدامات مهم در پروسه مراحل ترخیص کالا از گمرک می‌باشد؛ اگر قصد ترخیص کالا دارید و با مراحل آن آشنایی ندارید، ابتدا توصیه می‌کنیم مقاله مراحل ترخیص کالا از گمرک را در همیار تجارت بخوانید، پس از آشنایی با مراحل ترخیص، در ادامهٔ این مقاله همراه ما بمانید تا درباره شماره کوتاژ، نحوه دریافت و اهمیت آن صحبت کنیم .

 شماره کوتاژ چیست؟

 همان‌طور که می‌دانید از اولین اقدامات ترخیص کالا از گمرک، ثبت اظهارنامه در پنجره جامع تجارت فرامرزی یا همان سامانه EPL است؛ زمانی که شما اطلاعات مربوط به کالای خود را در این سامانه ثبت می‌کنید، شماره‌ای منحصربه‌فرد و یکتا به شما داده می‌شود که به آن شماره کوتاژ می‌گویند .

 شماره کوتاژ به نام‌های شماره‌سریال اظهارنامه، شماره‌سریال کوتاژ، سریال کوتاژ و یا شماره نقل‌قول نیز شناخته می‌شود؛ دریافت شماره کوتاژ از گمرک اهمیت بالایی دارد و داشتن آن برای مراحل بعدی ترخیص، الزامی است .

 توجه داشته باشید که سریال کوتاژ، صرفاً مختص کالای ثبت شده شما می‌باشد؛ در حقیقت اگر دفعه بعد قصد واردات همان کالا یا کالاهای دیگری داشته باشید، باید مجدداً وارد سایت EPL شوید، اطلاعات را ثبت و کالای خود را اظهار نمایید و در نهایت شماره کوتاژ جدیدی دریافت نمایید .

 شماره کوتاژ چیست؟ | شرکت همیار تجارت اسپادانا

 در ابتدای مقاله گفته شد که دریافت شماره‌سریال اظهارنامه برای پیگیری مراحل ترخیص کالا از گمرک ضروری است؛ اما ممکن است برای شما سؤال شود که دریافت شماره کوتاژ از گمرک چه فایده‌ای دارد؟ کاربرد آن چیست؟ دریافت آن به چه مدارکی نیاز دارد؟ در ادامه به تک‌تک این موارد اشاره خواهیم کرد .

 کوتاژ گمرک چیست و چند رقمی است؟

 دریافت کوتاژ از گمرک که یک کد ۸ رقمی می‌باشد، برای پیگیری تمام امور ترخیص کالا از گمرک واجب می‌باشد؛ جالب است بدانید بلافاصله پس از ورود کالا به گمرک، زمان ترخیص از انبار، بازرسی کالا، زمان اخذ مجوزهای لازم و هنگام ثبت اعتراض یا شکایت در گمرک و… به این شماره نیاز دارید .

 اگر بخواهیم به‌صورت ساده توضیح دهیم، شماره کوتاژ به‌مانند یک بارکد می‌باشد که اطلاعات مربوط به محموله وارداتی به‌اضافه اطلاعات صاحب کالا را به نمایش می‌گذارد؛ از این طریق اداره گمرک، وزارت صنعت و معدن و تجارت و یا هر سازمان و نهاد مسئول می‌تواند کالای وارداتی را بررسی و ارزیابی کند .

 کاربرد شماره کوتاژ گمرک

 امروزه جهان آنلاین و خدمات الکترونیکی کمک کرده تا یک تجارت بین‌المللی به‌صورت قاعده‌مند و در نهایت دقت و نظم انجام بگیرد. ازاین‌جهت سریال کوتاژ می‌تواند سرعت انجم تشریفات اداری را چندین برابر کند و هم برای مأموران گمرکی و هم برای صاحبان کالا، مزایای زیادی داشته باشد .

 مأموران گمرکی با استفاده از این شماره‌سریال، می‌توانند به‌راحتی اطلاعات اظهار شده در سامانه را با مشخصات کالا تطبیق دهند؛ در طرف مقابل با افزایش سرعت انجام تشریفات گمرکی، کالای تجار و بازرگانان محترم در زمان سریع‌تری مراحل ترخیص را طی می‌کند .

 

 به طور خلاصه دریافت شماره کوتاژ از گمرک در موارد زیر کاربرد دارد:

 – تحویل کالا از گمرک

 – اخذ مجوز

 – بازرسی کالا هنگام ورود

 – بازبینی کالا هنگام خروج از انبار

 – ترخیص بار از انبار گمرک

 – اعتراض یا شکایت از گمرک و شرکت در کمیسیون

 

 مدارک موردنیاز برای دریافت شماره از کوتاژ گمرک

 

 ثبت اظهارنامه در سامانه جامع امور گمرکی (EPL) به مدارک و مستندات زیادی نیاز دارد؛ ازآنجایی‌که ثبت اطلاعات کالای وارداتی در سامانه با دریافت سریال کوتاژ همراه است، هر مدرکی که برای اظهار کالا نیاز می‌باشد، مساوی است با مدارک موردنیاز برای دریافت شماره کوتاژ از گمرک!

 این مدارک شامل موارد زیر می‌شوند:

 – پیش‌فاکتور

 – گواهی مبدأ

 – بارنامه

 – بیمه‌نامه

 – ترخیصیه

 – گواهی بازرسی

 – مجوزهای لازم

 – پکینگ لیست یا همان لیست عدلبندی

 – قبض انبار

 – کارت بازرگانی

 – وکالت‌نامه به ترخیص‌کار

 دررابطه‌با مورد آخر، دقت داشته باشید که ترخیص کالا از گمرک یک اقدام تخصصی و زمان بر است و به همین دلیل تمام تجار، بازرگانان و تولیدکنندگان موفق و خبره، با در نظر گرفتن هزینه ترخیص کالا از گمرک امور مرتبط با ترخیص کالا را به دست افراد و یا شرکت‌های ترخیص‌کار می‌سپارند؛ در نتیجه اگر ترخیص کالا به دست ترخیص‌کار انجام می‌گیرد، وکالت‌نامه به ترخیص‌کار از مدارک موردنیاز خواهد بود .

 دراین‌بین شرکت‌های ترخیص کاری که علاوه بر دانش و تخصص، از تجربه و سابقه بیشتری برخوردار هستند، بهترین گزینه برای ترخیص کالا از گمرک به‌حساب می‌آیند .

 مجموعه همیار تجارت اسپادانا یکی از شرکت‌های ترخیص‌کار با سابقهٔ درخشان می‌باشد و آماده است تا شما بازرگانان محترم را در امور ترخیص کالا یاری نماید؛ جهت دریافت مشاوره می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی موجود در بخش تماس با ما، با کارشناسان همیار تجارت ارتباط بگیرید .

 سؤالات متداول

 ۱- کوتاژ گمرک چیست؟

 شماره کوتاژ، یک شماره‌سریال می‌باشد که پس از ثبت اطلاعات کالاهای صادراتی و وارداتی در سامانه EPL ، صادر می‌شود .

 ۲- شماره کوتاژ چندرقمی است؟

 چه برای صادرات کالا و چه برای واردات کالا نیازمند دریافت شماره کوتاژ از گمرک هستید؛ این شماره‌سریال برای هر دو امر، ۸ رقمی می‌باشد و به‌صورت اینترنتی و در سامانه جامع امور گمرکی صادر می‌گردد .

 ۳- فرق شماره کوتاژ وارداتی با کوتاژ صادراتی چیست؟

 همان‌طور که از نام آنها مشخص است، برای واردات کالا نیازمند شماره کوتاژ وارداتی هستید که حامل اطلاعات دقیق درباره محصول مانند مشخصات محصول، تعداد، شرایط و قیمت آن و… می‌باشد؛ همچنین کوتاژ صادراتی اطلاعات کالای صادراتی را در بر دارد که شامل شرایط فروش، قیمت آن، مشخصات دقیق محصول و… است .

رفتن به بالای صفحه