لیست کالاهای ممنوع برای ترخیص یکی از چالشی‌ترین موضوعاتی است که بازرگانان، تجار، تولیدکنندگان و به‌طورکلی فعالان اقتصادی با آن درگیر هستند؛ به همین دلیل در این مطلب بررسی خواهیم کرد که کالاهای ممنوعه گمرک ایران شامل چه مواردی می‌شود؟

 بررسی لیست کالاهای ممنوع برای ترخیص

 به‌منظور معرفی لیست کالاهای ممنوع برای ترخیص ابتدا بهتر است با قوانین و تبصره‌هایی که در این زمینه وضع شده‌اند آشنا شوید؛ این قوانین در جهت ایجاد نظم در ساختار صادرات و واردات و همچنین افزایش امنیت اقتصادی، اجتماعی، بهداشتی و… به تصویب رسیده‌اند .

 بنابراین برای تبادلات در سطح بین‌المللی باید تابع قوانین گمرک کشور بود و در غیر این صورت امکان ترخیص کالا از گمرک برای شما وجود نخواهد داشت .

 برخی از فعالان اقتصادی که تجربه زیادی ندارند، تصور می‌کنند کالاهای ممنوعه، یک‌سری محصولات هستند که به‌هیچ‌عنوان و تحت هیچ شرایطی اجازه ورود به ایران را ندارند؛ درحالی‌که لیست کالاهای ممنوع برای ترخیص در چهار دسته‌بندی قرار می‌گیرند:

 – دسته اول همان کالاهایی می‌باشند که ممنوعیت واردات قطعی دارند و اصولاً واردات آنها با قانون و یا شرع در تناقض است .

 – دسته دوم شامل محصولاتی می‌شوند که در مواقع و شرایط ویژه اجازه ورود به کشور را پیدا می‌کنند .

 – ممنوعیت در ترانزیت کالای خارجی، کالاهای دیگری هستند که در این لیست قرار می‌گیرند .

 – و در آخر کالاهایی را داریم که اجازه و امکان خارج‌شدن از کشور را ندارند و به عبارتی صادرات آنها ممنوع است

جدول زیر شامل لیست کالاهای ممنوع برای ترخیص کالا است :

دقت داشته باشید که در ستون مقابل هرکالا ، نام سازمان یا وزارتخانه مربوط ذکر شده است ؛ در صورتیکه این سازمان دستور و یا اجازه بدهد ، امکان ترخیص کالاهای مذکور وجود دارد .

لیست کالاهای ممنوع برای ترخیص کالاترخیص با اجازه یا دستور سازمان مربوطه
انواع قرص روان گردان و مواد مخدروزارت بهداشت
مشروبات الکلی –
لوازم قمار و شرط بندی
وسایل رمالی و فالگیری
انواع سلاح گرموزارت دفاع و پشتیبانی از نیروهای مسلح
مواد منفجره و محترقهوزارت دفاع و پشتیبانی از نیروهای مسلح
انواع مهمات جنگیوزارت دفاع و پشتیبانی از نیروهای مسلح
وسایل تصویربرداری هواییوزارت دفاع و پشتیبانی از نیروهای مسلح
دستگاه شنود مانند ریزمیکروفون و ریزدوربینوزارت اطلاعات
انواع بی سیموزارت ارتباطات
محصولات فرهنگی مغایر با اسلام و قانونوزارت فرهنگ وارشاد اسلامی
هرگونه ماده ای که امکان سوء استفاده از آن وجود داشته باشدوزارت اطلاعات
اسکناس ، تمبر ، برچسب تقلبی
خودروی خارجیوزارت صنعت و معدن و تجارت (کارگروه مروبطه)
هر کالایی که خود آن یا طرف معامله مربوط به اسراییل باشد

 لیست کالاهای ممنوعه وارداتی ۱۴۰۲

 لیست کالاهای ممنوعه

 1- هرگونه کالایی که بر اساس قانون اساسی و یا شرع مقدس اسلام ممنوع باشد، اجازه ترخیص ندارد. از معروف‌ترین این نوع کالاها می‌توان به لوازم قمار، بلیت بخت‌آزمایی، مشروبات الکلی و… اشاره نمود .

 2- درصورتی‌که هرگونه مهمات جنگی و یا سلاح گرم از جمله تفنگ، فشنگ، باروت، گلوله، اسلحه، مواد منفجره و… بدون موافقت و دستور وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح وارد کشور شود، جزء لیست کالاهای ممنوع برای ترخیص تلقی می‌شود .

 3- از دیگر کالاهایی که برای ورود به اجازه وزارت دفاع نیاز دارند، می‌توان به دستگاه‌های عکس‌برداری و فیلم‌برداری هوایی اشاره کرد .

 4- دستگاه‌هایی که از آنها می‌توان در جهت شنود و اقدامات جاسوسانه استفاده کرد کالای ممنوعه هستند؛ سیستم‌های استراق سمع، ریزدوربین‌ها و ریز میکروفون‌ها از معروف‌ترین مثال‌های این دسته هستند. البته توجه داشته باشید با موافقت وزارت اطلاعات کشور، امکان ورود این نوع کالاها بلامانع است .

 به‌طورکلی وزارت اطلاعات لیست هر گونه کالا اعم از غذایی، دارویی، الکترونیکی و… که کاربرد دوگانه دارند و ممکن است ابعاد مختلف امنیت جامعه را به خطر بیندازد به اداره گمرک اعلام می‌کند .

 5- دستگاه‌هایی مانند بی‌سیم که نوعی فرستنده هستند به همراه قطعات مرتبط با آنها، بدون اعلام وزارت ارتباطات و فناوری امکان ورود به کشور را ندارند .

 6- همان‌طور که می‌دانید مواد مخدر و روان‌گردان کالای ممنوعه هستند و اگر وزارت بهداشت موافقت نکند، از گمرک ترخیص نمی‌شوند .

 7- کالاهایی که توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در لیست کالاهای ممنوعه وارداتی ۱۴۰۲ قرار می‌گیرند شامل کتاب، مجله، تصویر، صوت و هرگونه محتوایی که برخلاف دستورات اسلام و نظم و عفت عمومی باشد، می‌شود .

 8- اسکناس، برچسب و تمبر تقلبی و همچنین اسکناس‌هایی که از طرق قانونی خارج شده‌اند .

 کالاهای ممنوعه وارداتی موقت

 کالاهای ممنوعه وارداتی موقت

 بر اساس بند «ب» و «پ» ماده ۱۲۳ قانون امور گمرکی تمام کالاهایی که در بخش قبل توضیح داده شد و نیازمند اعلام موافقت وزارتخانه‌های مختلف بودند، جزء کالاهای ممنوعه وارداتی موقت هستند. به این معنا که ورود این کالاها ممنوع است، ولی با اجازه دستگاه‌های مربوطه می‌توانید آنها را ترخیص کنید .

 بر اساس بند «ت» این ماده، با اعلام موافقت اداره گمرک ایران ورود موقت و عبور داخلی کالاهایی که به‌صورت مجاز مشروط هستند، امکان‌پذیر است .

 ممنوعیت موقت برخی کالاها ازاین‌جهت است که باتوجه‌به نیاز کشور و در شرایط مختلف، بتوان آنها را موقتاً از لیست کالاهای ممنوع برای ترخیص خارج کرد. همان‌طور که ذکر شد این عمل به دستور نهادهای مسئول و با نظارت اداره گمرک انجام خواهد شد .

 از طرف دیگر قانون‌گذار تلاش دارد با سخت‌گیری زیاد جلوی ورود کالایی که نمونه مشابه داخلی دارد را بگیرد تا بدین‌طریق از تولیدکنندگان و افزایش ظرفیت تولید داخلی حمایت کند. به همین دلیل در زمان ثبت سفارش کالا، کدهای تعرفه این محصولات مورد بررسی موشکافانه قرار می‌گیرد .

 استعلام ممنوعیت واردات کالا

 استعلام ممنوعیت واردات کالا برای بسیاری از فعالان اقتصادی یک امر حیاتی به‌حساب می‌آید؛ چراکه بدون توجه به لیست کالاهای ممنوع برای ترخیص ممکن است وقت، انرژی و هزینه آنها هدر برود؛ بنابراین با استعلام کالاهای ممنوعه می‌توانید تا حدود زیادی ریسک معاملات خود را پایین بیاورید .

 به‌طورکلی اقلام ممنوع در واردات به دو گروه ۴ و ۲۷ تقسیم‌بندی می‌شوند؛ کالاهای ممنوعه در یکی از این دو لیست قرار می‌گیرند و شما می‌توانید با مطالعه و بررسی دقیق این لیست متوجه شوید لیست کالاهای ممنوع قاچاق چه مواردی را در بر می‌گیرد .

 گروه ۲۷ اقلامی هستند که توسط وزارت صمت (صنعت و معدن و تجارت) ممنوع اعلام شده‌اند؛ این اقلام عبارت‌اند از گربه، سگ، پرندگان زینتی مانند قناری و مرغ عشق، تابلوهای نقاشی از جمله نقاشی‌های سیاه‌قلم و مدادرنگی، کیسه‌خواب، کفش‌های اسکی .

 گروه ۴ اقلام گوناگونی از مواد خوراکی مانند خیارترشی (خیار ریز)، زردآلو، گلابی، انجیر خشک، تا مواردی همچون کنسانتره آهن، صابون حمام و دستشویی، اسب مسابقه، الاغ، سفره‌های ماهی، ماهی نیش دندان را شامل شود .

 لازم به ذکر است که اقلام گروه ۲۷ حدود ۶۰۰ و گروه ۴ بیش از ۱۵۰۰ کالا در بر می‌گیرد؛ ازآنجایی‌که هرساله تعداد لیست کالاهای ممنوع برای ترخیص کالا دچار تغییر می‌شود، جهت کسب اطلاعات به‌روز پیرامون این لیست حتماً با از طریق بخش تماس با ما، با کارشناسان مجموعه همیار تجارت ارتباط بگیرید .

 دلایل ممنوعیت ترخیص کالا از گمرک

 همان‌گونه که در بخش‌های گذشته به طور مفصل به لیست کالاهای ممنوعه واردات ۱۴۰۲ پرداخته شد، دلایل ممنوعیت ترخیص کالا از گمرک معمولاً یکی از موارد زیر می‌باشد:

 – هر کالایی که مغایر با دستورات قانون، شرع، موازین اخلاقی، نظم عموم، امنیت جامعه و… باشد، اجازه ترخیص ندارد؛ مگر آنکه وزارتخانه‌های مسئول باتوجه‌به نیاز و شرایط کشور موافقت خود را با ورود آنها اعلام کنند .

 – واردکردن محصولاتی که دارای نمونه داخلی هستند، بسیار سخت و طاقت‌فرساست و اصولاً بر طبق قوانین، اداره گمرک نمی‌تواند اجازه ترخیص آنها را بدهد؛ البته توجه داشته باشید که اگر فرق محسوسی میان کالای وارداتی و نمونه داخلی وجود داشته باشد، پس از بررسی نهادهای مربوطه ترخیص کالا از گمرک میسر خواهد بود .

 – اگر کالا با استانداردهای کیفیت ایران تطابق نداشته باشد در لیست کالاهای ممنوع برای ترخیص قرار می‌گیرد. به عبارتی پس از اینکه کالا وارد گمرک می‌شود مورد ارزیابی نهادهای مختلف قرار می‌گیرد تا از لحاظ کیفیت، سلامت و استاندارد، مجوزهای لازم را بگیرد .

 اگر فعال اقتصادی هستند، حتماً حتماً توصیه می‌کنیم که مقاله مجوزهای لازم برای ترخیص کالا را در همیار تجارت مطالعه نمایید؛ در این مقاله به‌صورت جامع تمام مجوزهای لازم برای ترخیص کالا معرفی شده است .

 کالاهای ممنوع برای مسافران

 همان‌طور که احتمالاً حدس می‌زنید، کالایی که مسافران به همراه خود دارند وارد کشور می‌کنند کالای مسافر نام دارد؛ این کالاها معمولاً به‌راحتی ترخیص می‌شوند و مشکلی برای ترخیص آنها وجود ندارد. اما اگر کالای مسافر زیرمجموعه لیست کالاهای ممنوع برای ترخیص باشد، با مشکل مواجه خواهد شد .

 علاوه بر تک‌تک مواردی که نام‌برده شد، عتیقه‌جات، کالاهایی که میراث ملی هستند، وسایل فالگیری و رمالی و… هم اگر همراه مسافر باشد، امکان ترخیص ندارند .

 جمع‌بندی

 در این مقاله سعی کردیم به طور مفصل به لیست کالاهای ممنوع برای ترخیص کالا بپردازیم؛ کالاهای ممنوعه تنوع بسیار زیادی دارند و اصولاً شامل محصولاتی هستند که با قانون اساسی، اسلام، مذهب، عرف، اخلاق، امنیت عمومی جامعه و… در منافات باشند .

 لیست این کالاها شامل موارد زیر است:

  • مشروبات الکلی، موارد روان‌گردان، مواد مخدر
  • وسایل رمالی، فالگیری، بلیت بخت‌آزمایی، لوازم قمار و شرط‌بندی
  • هرگونه تجهیزاتی که ابعاد مختلف امنیت جامعه را به خطر بیندازد
  • هرگونه محصول غذایی، دارویی، خوراکی، الکترونیکی، مخابراتی و… که امکان سوءاستفاده از آن وجود داشته باشد
  • کالاهای فرهنگی که از لحاظ قانونی و شرعی در مغایرت با فرهنگ ایرانی – اسلامی باشد
  • انواع سلاح گرم، مهمات جنگی، مواد محترقه و منفجره

 مجموعه همیار تجارت اسپادانا به‌عنوان یکی از بهترین شرکت‌های ترخیص‌کار آماده خدمت‌رسانی به تمام فعالان اقتصادی می‌باشد؛ این مجموعه با بهره‌گیری از دانش، تخصص و تجربه خود در زمینه ترخیص کالا از گمرک می‌تواند شما را در این مسیر یاری نماید .

 جهت کسب اطلاعات موثق و به‌روز پیرامون کالاهای ممنوعه واردات ۱۴۰۲ می‌توانید به‌صورت حضوری و یا تلفنی از کارشناسان همیار تجارت مشاوره بگیرید .

رفتن به بالای صفحه